Film „Kopenhagen“: Sve što niste hteli da znate o efebofiliji

Piše: Marica Stijepović

*PAŽNJA: U tekstu su neizbežno prisutni SPOILERI*

„Kada je devojka tvojih snova mlađa od tebe skoro duplo, vreme je da odrasteš“, poručuje reklama za nezavisni film Copenhagen, otkrivajući tako deo njegovog „obrta“ u priči. Glavna glumica je zapravo u trenutku snimanja filma punoletna, ali njen izgled može da se veže i za prerano sazrelu četrnaestogodišnjakinju. To ne bi bilo strašno da njen partner nije star dvadeset osam godina, premda emocionalno nezreliji (naizgled) čak i od nje.

Efebofilija je poremećaj kod odrasle osobe čija su seksualna interesovanja vezana za adolescente, i to one u periodu srednje, eventualno kasne adolescencije – tinejdžere stare između 15 i 19 godina. Prema nekim tekstovima, ovaj termin je korišćen još krajem devetnaestog veka. Efebofilija se odnosi upravo na seksualnu preferenciju, umesto na samo prisustvo seksualne privlačnosti. Termin pedofilija se, podsetićemo, odnosi na seksualnu nastranost koja predstavlja osećanje privlačnosti prema deci u preadolescentnom uzrastu, ali se u svakodnevnom govoru koristi za označavanje bilo kakve veze sa decom na uzrastu pre koga ona ne mogu u legalnom smislu imati seksualne odnose, bez obzira na nivo njihovog psihoseksualnog razvoja.

Sama pomisao na seksualnu privlačnost prema nekome ko je toliko mlad da ni uz pristanak ne može legalno imati seksualni odnos sa starijom osobom izaziva kod većine ljudi gađenje i protest, pa tako Vilijamov najbolji drug Džeremi dobija nervni slom kada sazna da Efi ima svega četrnaest godina. ‘’Pedofilu’’, viče u nervnom rastrojstvu na druga.Da vas odmah utešimo – Vilijam i Efi ne konzumiraju svoju vezu, osim par ovlašnih poljubaca. Od toga bi gledaocu trebalo da bude lakše.

Vilijam zapravo dolazi u Kopenhagen u potragu za svojim dedom, koji je napustio njegovog oca kada je bio mali, a Vilijamov otac je napustio njega kada je Vilijam imao – zanimljivo – četrnaest godina. Vilijam je nezreo, sklon neobaveznom seksu, putuje po Evropi sa najboljim drugom i nesrećan je kada drug povede devojku, jer prosto nije spreman da pravi kompromise i deli Džeremijevu pažnju sa bilo kim. Kada ostane sam u Kopenhagenu, slučajno upoznaje Efi. Efi odlazi sa njim u vožnju biciklima, u posetu njegovom stricu, prevodi mu očevo pismo za dedu, sluša njegove ispovesti. Kada je Vilijam već pomalo spreman da sazri, nakon saznanja da mu je deda bio nacista i da se njegov otac zakleo da nikada neće ličiti na dedu – Efi mu saopštava da ima četrnaest godina i da još uvek ide u školu. Nakon kraće borbe sa samim sobom, Vilijem odlučuje da ne želi sekualni odnos sa Efi, da mora sam da ode da poseti dedu (susret je kratak i razočaravajuć), i da mora sam, bez Džeremija, da se vrati u Ameriku.

cpnhgn

Vilijem, klinički gledano, ne pati od ephebophilie, jer on zapravo nema preferenciju prema tinejdžerkama Efinog uzrasta, niti je to njegov životni stil, već je isključivo prema njoj osetio naklonost i to pre nego što mu je rekla koliko godina ima. Stvar je u tome kako se on kao odrasla osoba u paru odnosi prema svojim osećanjima i kako odustaje od veze sa Efi, koja nikada ne bi bila zrela niti ravnopravna. Fred Berlin, psiholog i seksolog, navodi da zbog fizičkih karakteristika adolescenata u ovom uzrastu nije nemoguće da odrasla osoba oseti privlačnost ili seksualnu želju prema adolescentu, ali je pitanje da li će se toj želji odupreti. On takođe navodi da želja u tom slučaju ne mora biti odraz poremećaja već situacionih faktora.

U jednom trenutku, kada mu Efi kaže ‘’lagala sam te’’, Vilijem, sav srećan, kaže ‘’znam! Nemaš četrnaest godina! Zašto si to uopšte rekla?’’ Kada bi shvatio da je njihov odnos ravnopravan i u legalnom smislu moguć, Vilijem bi imao vezu sa Efi, međutim, na njegovu žalost, Efi zbilja ima četrnaest godina. Ona je jedina ženska osoba za koju se zaista zainteresovao i jedina sa kojom ne može da ostvari odnos. Ovo zvuči, naravno, veoma romantično, i na filmskom platnu par deli hemiju koja je uprkos čudnim okolnostima pomalo i simpatična. Međutim, prava emocionalna veza između njih se ne može formirati. Kao što je emocionalnost adolescenata površna i prenaglašena, tako je i Vilijem vezan za Efi tako što vidi sebe njenim očima, ispoveda joj se, a toliko malo toga zna o njoj da je čak ne pita ni za godine. S druge strane, Efi je smirena, pametna, ali kada gledaocu postane jasno koliko ona ima godina, jasno je i da je njena ‘’mudrost’’ površinska, da ne dolazi iz iskustva, već upravo suprotno, iz činjenice da ona još uvek eksperimentiše sa međuljudskim odnosima. Moguće da ovakav izbor partnera za zaljubljivanje predstavlja upravo nesvesni mehanizam izbegavanja bliskosti, no u jednom trenutku barem stariji deo para postane svestan ove činjenice i odupire se daljim transakcijama.

Efebofilija nije dijagnostička kategorija u smislu da nije uključena u dijagnostički sistem oboljenja, osim možda kao Parafilija nespecifikovana, ali se odnosi na privlačnost prema mlađim devojkama koja jeste zabrinjavajuća i nosi rizik za njihovo povređivanje ili uključivanje u aktivnosti koje nisu u skladu sa uzrastom. Ilegalna je, ali je neki autori smatraju rezultatom konflikta između biologije i socijalnih normi. Naime, već sa trinaest godina većina adolescenata je dovoljno zrela u fizičkom smislu da bi mogli da ostvare seksualni odnos, što je u suprotnošću sa njihovom emocionalnom nezrelošću. Potrebno je da deca kasnije, a i postepeno, ostvaruju prsitup seksualnosti u onom smislu kako je odrasli vide. Osim u filmu Copenhagen prikazana je i u Američkoj lepoti, Towelhead, Another earth, Autumn in New York. U svim ovim filmovima ephebophilia ima drugačija, nekad i prenesena značenja. U Američkoj lepoti, privlačnost Lestera prema Anđeli odraz je njegove seksualne frustracije u odnosu sa sopstvenom ženom, krize srednjih godina i pokušaja povratka u mladost, dok je Anđela duboko nesigurna i želi da kontroliše okolinu uz pomoć svog izgleda. U Another earth, muškarac postaje blizak sa devojčicom koja je direktno uzrokovala smrt njegove žene i deteta, ne znajući da je to ona, dok u Jeseni u Njujorku donžuan biva privučen nevinošću znatno mlađe žene, koja je ipak zrela, a ne tinejdžerka, ali je sa Kopenhagenom film sličan jer se radi o nepodudaranju mentalnog i kalendarskog uzrasta. Kada ga je otac ostavio smešeći se, Vilijem je imao četrnaest godina, upravo koliko ima Efi, pa je u simboličkom smislu značajno što ga kroz promenu vodi dete tih godina, i samo ostavljeno od strane oca.

Na kraju filma, Efi je prikazana u svom prirodnom okruženju, među decom, na času, a Vilijem u Americi, svom prirodnom staništu gde se vratio nakon potrage za porodičnom istinom. Copenhagen je film o lošim očevima i uništenoj deci, ali i tome kako i nakon kretanja pogrešnim putem možemo da donesemo odluku da potupimo na ispravan način. Vilijem odlučuje da ne počini krivično delo, ali ni emocionalni zločin prema maloletnoj devojci u koju je zaljubljen. Simbolično, možda, postupa ispravno i prema detetu koje je on bio sa četrnaest godina.

FeaturedPhotoCredit: www.heretic.com

One thought on “Film „Kopenhagen“: Sve što niste hteli da znate o efebofiliji

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s