Knjiga „Mi“: Šta se dešava kada deca napuste roditeljsko gnezdo?

Piše: Marica Stijepović

Roman Dejvida Nikolsa Mi“ govori o sredovečnom paru čiji brak preti da se raspadne. Svaki porodični terapeut samo će odmahnuti rukom kada već na početku romana shvati koji je to trenutak u porodičnom životu kada žena, Koni, odluči da probudi muža i kaže mu da želi napolje iz braka, što za njega predstavlja šok. To je, naime, trenutak kada je njihovo jedino živo dete upisalo koledž i sprema se da napusti kuću. Ovim tročlana porodica ulazi u fazu porodice “sa praznim gnezdom“ – porodice koju napuštaju deca.

Poznavanje životnih ciklusa pomaže terapeutima da razumeju zašto je do krize u određenoj porodici došlo baš u tom trenutku. Upravo zato što su neki zadaci specifični za određene faze, u porodicama koje se nalaze u istom životnom ciklusu javljaju se slični problemi. Primer su mladi parovi koji dobiju bebu, ali i sredovečni parovi koji “lansiraju“ decu. Promena izaziva destabilizaciju porodice, što dovodi do povećane anksioznosti i krize. Kriza je povezana sa stvarnim ili simboličnim gubitkom članova ili dolaskom novih članova. Interesantno je da Daglas i Koni imaju krizu već na samom početku bračnog života, čak i pre nego što je Koni zatrudnela; ona prevari muža sa kolegom sa posla, ali potom nastave zajednički život. Međutim, eho njihovih pitanja iz ove faze kao da nastavlja da odzvanja kroz knjigu i ceo njihov brak.

Zašto je to uradila? Je li joj dosadno? Ne, ili barem samo povremeno. Je li nesrećna? Ne, ili bar samo ponekad. Rekla je kako ponekad želi da se oseća mlađe, kako želi nešto novo. Promenu.

Utisak je da kasnije, kroz gubitak prvog deteta, staranje o drugom detetu i još nekoliko životnih tranzicija uključujući selidbu, supružnici “zakopavaju“ ova pitanja. Takođe, kroz retrospektivu njihovog odnosa jasno je da dolaze iz različitih porodica. Konina majka je udata za doseljenika sa Kipra, dok Dagovi roditelji preziru došljake. Evidentno je da ne postoji balans između porodica porekla, a Dag ovaj konflikt “prekrati“ tako što u potpunosti “stane na stranu žene“. I obrasci komunikacije i pokazivanja bliskosti su različiti, jer su odnosi između Daga i njegovih roditelja distancirani, dok je Koni sa svojom porodicom bliska. Koni je spontana, trudi se da živi opušteno, dok je Daglas stegnut i voli da sve isplanira, međutim ne stiče se utisak da su njihove razlike kompatibilne već da ih supružnici naprosto ignorišu. U fazi “lansiranja“ dece uobičajeno je da supružnici imaju više slobodnog vremena, pa nije ni čudno da se aktiviraju nerazrešena pitanja iz prošlosti. Koni je neuspela slikarka, a Daglas biohemičar; ona je ta koja žudi za slobodom dok je on zadovoljan onim što ima, s tim što nije uvek spreman da to i pokaže. Kada Daglas kaže Koni da se radovao “tome da ostarimo i umremo zajedno“, ona mu odgovara: Daglase, ko se zdrave pameti može tome radovati? te se čitalac pita kako su dvoje ljudi koji toliko fundamentalno različito razmišljaju uspeli da održe brak toliko dugo. Ah, da – uz pomoć deteta.

Faza praznog gnezda u svetu traje sve duže, zato što se i ljudski vek produžio. Ovo je i kulturološki uslovljeno: na našim prostorima slabo je podržavana potreba za autonomijom i stoga se odlazak iz porodice često doživljava kao izdaja; stoga kod nas duže traje ciklus “porodice sa adolescentom“ (pa i produžena adolescencija) a ekonomski faktor uslovljava suživot više generacija pod jednim krovom. Ovu fazu karakteriše buđenje nerazrešenih teškoća iz prethodnih ciklusa, pre svega ponovno pokretanje bračnog identiteta i bračne (dis)funkcionalnosti.

0104-bks-McInerney-master675

Dilema Nikolsovog junaka da li da ode sa ženom i sinom na putovanje po Evropi u trajanju od mesec dana zvuči kao first world problems čitaocu iz Srbije, ali jeste ilustrativna za proučavanje životnih ciklusa porodice. Postoji nešto univerzalno u paru koji je toliko fokusiran na roditeljstvo da planira porodično putovanje sa adolescentom starim sedamnaest godina, ne videći uopšte problem u tome. Naravno, čim putovanje započne, ispostavi se da sin gotovo da i ne želi da provodi vreme sa roditeljima, već sa svojim vršnjacima uz alkohol i lake droge. Otac se distancira od ovog ponašanja, pogođen što sina ne zanima vojničko groblje na kome mu je sahranjen deda niti kuća Ane Frank. Majka, pak, koja sa sinom tvori međugeneracijsku koaliciju, staje na stranu sina. Puši sa njim marihuanu a oca smatra “smaračem“. Ni majka ni sin se ne trude da razumeju poziciju oca, ali, ako ćemo pravo, ne razume ni on njihovu. Jasno je da je porodica gotovo oduvek tako funkcionisala, sa detetom “utrougljenim“ između bračnih drugova. Međutim, svaki novi životni ciklus zahteva redefinisanje uverenja o porodičnim ulogama, a šta da rada Daglas i Koni ako im se zamrzne uloga roditelja? Po Bowenovoj teoriji, moguće krize koje se javljaju u ovom životnom ciklusu su upravo razvod, pojava depresije kod jednog bračnog druga, pojava simptoma kod deteta ili fenomen odlaska i ponovnog povratka.

Negde pri kraju knjige Daglas ima srčani udar od koga se teško oporavlja, i to takođe jeste jedan simptom kojim se porodica trudi da prenebregne zamke ovog ciklusa. Bolest privremeno ponovo zbližava porodicu, ali ne može da služi kao “lepak“ na duže staze. Dag i Koni se ipak razvode, pa dele zajedničku imovinu uključujući fotografije. Daglas dobija psa, a Koni nastavlja tamo gde je stala pre braka sa njim, počinje ponovo da slika, pa čak stupa i u vezu sa bivšim ljubavnikom. Ono što jeste funkcionalno kod supružnika je što zaista puštaju dete da ode, ne umrežavaju ga dodatno, iako bi im Daglasova bolest pružila priliku za to. Fokusiraju se konačno na svoj odnos, na partnerstvo a ne na roditeljstvo, što se čini zrelim i pozitivnim iako se okončava razvodom, a ne pomirenjem.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s