Hičkokova „Marnie“: Trauma, seksualnost i kleptomanija

Piše: Sanja Dutina

*PAŽNJA: U tekstu su neizbežno prisutni SPOILERI*

Alfred Hičkok je prvi koji je inkorporirao psihoanalitičke koncepte u filmsku umetnost. Iako je nesporna vrednost njegovih filmova, česti su momenti kada te iste koncepte (mada sa punim pravom) previše pojednostavi i banalizuje. Takav je slučaj sa „Marnie“, gde je možda od samih simptoma i sve dubljeg psihičkog pada glavne junakinje, zanimljiviji njen ljubavni partner Mark (Šon Koneri).

Marni je kleptomanka, kompulsivni lažov- žena koja nakon svake krađe novca menja grad i identitet. Uz sve to, ima veoma disfunkcionalan odnos sa majkom. Očigledno je da joj je tokom života nedostajala majčina nežnost i izrazi ljubavi, pa pokušava da je osigura na drugi način- dajući majci novac i skupe poklone. Uz sve to, oseća ljubomoru prema devojčici Džesi koju majka čuva, i u nekoliko navrata se njih dve otvoreno bore za majčinu pažnju. Marni smatra da Džesi dobija sve ono što majka nije bila u stanju njoj da pruži.

Hičkok nas polako upoznaje sa simptomima koji upućuju na traumu koja datira (naravno) iz detinjstva i koja zapravo stoji u pozadini ovakvog ponašanja. Prvi simptom je strah od crvene boje, vidljiv u nekoliko situacija: kada Marni ugleda crvene gladiole u kući svoje majke, kada prospe crveno mastilo po bluzi, kada vidi džokeja u majici sa crvenim dezenom. Crvena boja je proganja kao deo noćne more, halucinira je tokom grmljavine. Drugi izraženi simptom je preterani strah od grmljavine, treći su noćne more koje počinju lupanjem i tokom kojih doziva majku, brani od nepoznatih napadača i govori da joj je hladno.

Marni ima problematičan odnos sa muškarcima. Nikada nije imala ljubavnu vezu, ne podnosi muški dodir, seks doživljava kao nešto prljavo- što je delom proizvod vaspitanja. Naime, majka je uči da „muškarci i dobra reputacija ne idu zajedno“ i da „pristojne žene nemaju nikakvu potrebu za muškarcima“. Kada Marni posvetli kosu, majka izražava negodovanje:

„Previše plava kosa uvek izgleda kao da se žena trudi da privuče muškarca.“

Sve se dodatno komplikuje kada se u cilju novog pohoda Marni zapošljava u firmu čiji je vlasnik mladi aristokrata- Mark. Na njegovom stolu stoji fotografija ljubimca jaguarundi. Opisujući kako je istrenirao jaguarundi da mu veruje, dobijamo naznaku Markovog cilja sa Marni. Nekada je imao aspiracije da postane zoolog, i bavio se instinktivnim ponašanjem životinja, posebno predatora koji su „kriminalci životinjskog sveta“ . Jasno je da je Mark prepoznao Marni kao krivca za zločin u partnerskoj firmi i da zna za njenu nameru da ukrade novac.  Kopka ga šta joj se desilo i šta je navelo da postane kriminalac. Međutim, kako to obično biva, Mark i Marni se zaljubljuju jedno u drugo, i Marni odlučuje da izvrši krađu ranije nego što je planirala i da, iz straha od bliskosti, pobegne. Mark uspeva da je nađe i da je uceni da se uda za njega- ili će pristati na brak, ili ide u zatvor.

Marnie04-4

Marni svakako nije spremna za brak. U trenutku kada ima novac i ne postoji potreba za krađom, a motiv i dalje čuči u nesvesnom, Marni postepeno počinje psihički da se slama i pribegava autodestruktivnom ponašanju. Kada objašnjava da ne zna zašto ima potrebu da krade i laže, Marni govori istinu- odgovor je u njenom nesvesnom.

Ono što ruši sliku o romantičnoj ljubavi koja pomaže i spašava Marni, je to što je jasno da ona za njega predstavlja izazov, i da je još jedna „životinja koju je zarobio“ i koju pokušava da ukroti. Do samog kraja nismo sigurni da li je voli ili i u njemu postoji nešto patološko što utiče da ga privlače žene neobičnog i divljeg ponašanja. Sigurno je samo da je opsednut, i da želi da bude njegova, da je poseduje. Saznaćemo koji je motiv u pozadini Marninog ponašanja, a koji je u osnovi njegovog- ne.

Scena koja je dovela do neslaganja i otpuštanja Hičkokovog prvog scenariste usled otvorenog protivljenja, daje naznaku da je Mark, pod uticajem alkohola i animalnih seksualnih instikata, silovao Marni. Hičkok je smatrao da ova scena ne ruši njihov romantični odnos, jer su seksualni instinkti nešto što Mark nije uspeo da iskontroliše nakon njenih brojnih odbijanja. Hičkok je očekivao da lični šarm Šona Konerija opravda ovaj postupak u očima publike, i da mu bude oprošteno. Ipak, iz sadašnje pozicije, Markov odnos prema Marni se može okarakterisati kao psihičko i seksualno zlostavljanje, posebno kada znamo da, između ostalog, ovi postupci dovode do njenog pokušaja samoubistva.

Prema knjizi koja je poslužila kao inspiracija za film, pojavljuje i psihoanalitičar koji pomaže Marni da osvesti potisnutu traumu. Hičkok je odlučio da ovaj lik izbaci, i da njegovu ulogu preuzme sam Mark. Tako on počinje da čita psihoanalitičku literaturu, pa čak biblioterapiju savetuje i Marni kao početni korak ka ozdravljenju. U jednom trenutku, igra slobodnih asocijacija dovodi Marni do psihičkog sloma, čiji rezultat je suočavanje sa majkom, regresija i vraćanje sećanja na kobnu noć. Saznajemo da je majka bila prostituka, da su mornari kucali na njena vrata kako bi se najavili- zbog čega noćne more i počinju lupanjem o prozor. Majka bi prebacila Marni u drugu prostoriju, koja bi se žalila da joj je hladno. Te noći je grmelo i jedan od mornara je prišao da je uteši, što je ličilo na pokušaj seksualnog kontakta. Majka ga je napala, i Marni je ubila mornara koji je ostao na podu da krvari (odatle i strah od crvene boje).

Sada kada je sećanje izašlo na površinu, postaju jasni i drugi Marnini simptomi, između ostalog i frigidnost. Znajući svoju prošlost, majka je pokušala da je vaspita suprotno od onoga što je ona bila, kako se istorija ne bi ponovila. To može biti primer mehanizma odbrane- reaktivne formacije, kada se neprihvatljivi i negativni impulsi kriju pojačavanjem upravo suprotnog ponašanja. Postala je smerna, religiozna žena, koja navodno svojim postupcima daje pozitivan primer ćerki. Nažalost, Marnina frigidnost je samo produžetak majčinih neurotičnih simptoma.

34-marnie-end-of-film-with-mark-at-mothers-place-she-is-telling-the-whole-story-of-the-death

Mark ima zanimljiv psihoanalitički uvid kojim objašnjava njenu kleptomaniju:

„Kada dete tvojih godina ne dobije ljubav, uzima šta može, na bilo koji način.“

Hičkok nas opet navodi da pomislimo da je otkrivanje traume dovoljan lek za isceljenje. Marni po prvi put izjavljuje da bi radije ostala sa Markom, što znači da ga prihvata. Iako se odnos sa majkom i nije mnogo promenio, spremna je da nastavi normalan život uz uzajamnu partnersku ljubav. Mark, doduše odgovara na jedan dvosmislen način. Njegovo „Had you, love?“ može se shvatiti ili kao da je znao da je tu želju imala i ranije, ili kao njegov izraz nadmoćnosti. Može biti da ovo i nije priča o ljubavi i upornosti koja leči i, da učitamo nedorečeno- sada kada je Marni ukroćena, Marku prestaje da bude zanimljiva.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s