Poznate ličnosti u političkim kampanjama: Da li stvarno imaju uticaja?

celeb-cigars-14Arnold Švarcenegerova  kandidatura za guvernera Kalifornije, ne samo da je privukla veliku pažnju javnosti kao pomalo iznenađujuća, već je često bila i predmeh podsmeha. Poznate ličnosti kao politički kandidati danas i nisu toliko retka pojava, a sve više se čuje njihov glas podrške različitim strankama tokom, pre ili posle političke kampanje. Prošle godine, tokom Škotskog referenduma o nezavisnosti, mediji su nas izveštavali i ko od selebritija se zalagao za opstanak Škotske u okviru Velike Britanije (Pol, Mekartni, Mik Džeger, Dejvid Bouvi, Džoana Rouling), a ko su pristalice nezavisnosti (Šon Koneri, Džerard Batler, Vivijen Vestvud, Rasel Brend).

Na našoj političkoj sceni pominju se glumci Mira Banjac i Branislav Lečić kao poštovaoci Demokratske stranke; bivša članica grupe „Models“, Nevena Adžemović bila je poslanica parlamenta ispred Nove Srbije; SNS podržavaju Miloš Bojanić i Miroljub Aranđelović Kemiš; Velimir Bata Živojinović našao se kao predsednički kandidat SPS-a, a i pevačica Maja Nikolić najavljuje svoju predsedničku kandidaturu. Koliko estrada postaje deo politike, toliko i politički lideri postaju deo estrade ili se bar intimno vezuju za poznate ličnosti (setimo se Merlin Monro i Kenedija, ili Sarkozija i Karle Bruni).

Jasan je uticaj poznatih ličnosti u marketinškoj sferi- imaju pozitivan efekat na percepciju kvaliteta proizvoda i njegovu prodaju, lakše poverujemo u poruke i informacije koje nam prenose ali te poruke i bolje pamtimo.  Kao trendseteri čijem stilu života težimo, kao ličnosti čije živote idealizujemo, takozvanim asocijativnim učenjem poistovećujemo ih sa prozvodom koji reklamariju, a kupovinom tog istog proizvoda nadamo se da smo bar korak bliži udobnostima koje uživaju. Pretpostavka je da isti princip važi i kad su u pitanju stavovi za koje se zalažu, pa je očekivano da njihova podrška političkim partijama donese veći rejting.  Posebno što znamo (ili mislimo) da u promovisanju ciljeva u okviru političke kampanje nije uključen novac kao u slučaju marketinških proizvoda. Međutim, još uvek nije dovoljno istraženo da li ovaj princip ima uticaja na glasače i donošenje odluka o glasanju.

Barak Obama je tri meseca nakon najave svoje kandidature 2007. godine, gostovao u poznatoj emisiji „The Oprah Winfrey Show“. 23% demokrata je izjavilo da bi Obamino gostovanje u ovoj emisiji uticalo da glasaju za njega. Prema nekim rezultatima, ovo gostovanje je povećalo glasove i finansijske doprinose, ali i uticalo na konačan rezultat na izborima- procenjuje se da je Opra donela čak milion glasova! Ali nije jednak uticaj svih poznatih ličnosti. Izbor mora biti u skladu sa njihovim ugledom i imidžom, moramo da ih poštujemo i da im verujemo, a Opra se u sve navedeno idealno uklopilo. Jedna je od najuticajnijih ličnosti u Americi i to je bio prvi put da je podržala nekog političkog kandidata, što znači da se do tada nije povezivala sa politikom niti sa drugim političarima. Ličnost bez kredibiliteta može imati suprotan ili nikakav efekat.

Selebritiji mnogo veći uticaj imaju kao kandidati, a manje su primetni ukoliko samo podržavaju određenu partiju. U Velikoj Britaniji sprovedeno je istraživanje sa ciljem da utvrde da li podrška poznatih zaista ima uticaj na glasače. Prema rezultatima koji imaju veliku praktičnu primenu, pokazalo se da poznati utiču samo na one koji nisu upoznati sa političkim programom partije ili generalno nisu zainteresovani za politiku. Oni glasači koji su visoko uključeni u politiku i politička pitanja,  oslanjaju se isključivo na specifične informacije povezane sa partijom, a ne na podršku selebritija.  Sa druge strane, poznati mogu biti efikasan način da se dođe do glasova onih koje ne prate vesti i ne čitaju novine, ali se redovno informišu o poznatim lličnostima. Dakle, onih koji nisu aktivno uključeni u politiku, najčešće mladi, jer se tokom procesa odlučivanja vode bilo kojim dostupnim informacijama s obzirom da nisu upoznati sa specifičnim političkim programom.

Uključenost u politiku može imati posledice i na percepciju poznatih, jer sam kredibilitet partije utiče i na kredibilitet ličnosti koja je predstavlja, i u jednom trenutku se može desiti da osobine i kvalitet koji se vezuje za profesiju kojom se bave, ostanu u senci političkih opredeljenja. Glumica Lidija Vukićević je recimo izjavila da mnoge uloge nije dobila usled „upliva u političke vode“.

artthumb_dicaprio-UN-climat_thumbnail

Pored politike, poznati često dele svoje stavove i mišljenja na različite teme. Bono, Leonardo di Kaprio, Anđelina Džoli- samo su neki od poznatih aktivista koji se zalažu za različita pitanja od ljudskih prava do zaštite životne sredine. Veruje se da na taj način skreću pažnju javnosti na različite teme i promovišu neke pozitivne ciljeve. Lična korist između ostalog je to što izlaze iz pukog (mi bismo rekli) estradnog okvira, i nadaju se formiranju zrelijeg i ozbiljnijeg imidža. Međutim, koji je odnos koristi i štete koju mogu da donesu- nije poznato. Ali osvrnućemo se na aktuelnu temu i probleme koje je izazvao pokret ljudi koji se zalažu protiv vakcinacije dece. Tako je jedna od ličnosti koji zagovaraju ovaj pokret glumica Mayim Bialik koja tumači ulogu Amy Farrah Fowler u popularnoj seriji The Big Bang Theory, a njen glas ima još veći značaj i težinu ukoliko imate u vidu da u realnom životu poseduje diplomu neuronauka. O važnosti vakcinacije i neopravdanosti antivakcinacijskog pokreta smo već pisali. U situaciji kada ljudi pre odlučuju da veruju poznatim ličnostima nego stručnjacima, jasno je koliko su izjave Mayim Bialik i drugih podgrejale celu atmosferu i doprinele rastu ovog trenda.

Otvorite bilo koje novine i videćete intervjue u kojima glumci ili pevači dele svoje mišljenje i stavove na različite teme koje nemaju mnogo veze sa njihovom profesijom i za koje im nedostaje stručnost. Uticaj koji imaju na formiranje javnog mnjenja je nesumnjiv, bili saglasni sa njima ili ne. Bili smo svedoci takvih izjava i tokom debate koja se ticala pitanja na koji način da vaspitavamo decu, i da li su batine korisne ili štetne. Javnost se više oslanjala na veoma upitne stavove umesto na reč stručnjaka, psihologa, pedagoga i srodnih profesija koje se zaista time bave. A opet, kada bi vam dete bilo bolesno sigurno ga ne biste odveli kod estradne pevačice na pregled.

Da se vratimo na politiku i glasanje, Stiven Fraj je poslao odličnu poruku  o njihovom odnosu, člankom koji je objavio na svom sajtu, pod nazivom „Kako ću glasati….“: „Zašto bih ja ventilirao svoje političke dispozicije o Velikom Odlučivanju koje će se desiti u četvrtak? Da li mislim da su moje izborne namere relevantne, važne, vredne više nego nečije druge, ili od nacionalnog interesa? Ništa od navedenog. Sa druge strane, obratile su mi se sve tri velike partije.“

Autor: Sanja Dutina

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s