Popularnost Minecrafta: Digitalni lego i socijalna interakcija

mcKada je vaše dete pasionirani igrač Minecrafta, lako vam je da se nasmejete na sledeću anegdotu. Mama pita sina: “Zar opet igraš Minecraft, a pre pola sata sam ti rekla da prestaneš? “ Sin odgovara: “Ne, mama, ne igram, sad gledam na Youtube kako drugi ljudi igraju Minecraft”.

Igra se sastoji od blokova i nema ‘’zaplet’’, eksplicitne ciljeve, niti ekstravagantnu grafiku. Steve, glavni junak, počinje igru u svetu sastavljenom od cigala bez oruđa, alata ili resursa. Ako igrate u ‘’Survival’’ modu, brzo će pasti noć, i ‘’mobs’’ – skeleti, zombiji, džinovski pauci – će zgrabiti vašeg čoveka ukoliko ne nađete sklonište. Može se igrati i u ‘’Peaceful’’ mode, gde nema monstruma i gde možete graditi bez bojazni, ali to – priznaćete – nije toliki izazov. Baš kao u realnom svetu, samo ako rizikujete imaćete osećaj da ste nešto stvarno postigli. Endreman, Creeper i ostali ‘’negativci’’ napašće vas samo ako i vi njih napadnete – ali zar ćete se zaista od njih kriti? Pauci vas takođe preko dana neće napasti, ali ako ih pobedite, dobićete mrežu koja vam može biti materijal. A koristeći sirove materijale, u Minecraftu možete da izgradite bilo šta, uključujući roller coaster.To je upravo i poenta ‘’craftinga’’. Igra se fokusira na kreativnosti, građenju i preživljavanju.

Za sad ne postoje neurološke studije koje bi se bavile uticajem Minecrafta na mozak, naročito kod dece. Interesantno je da je igra prvobitno i bila namenjena odraslima. Međutim, postoje zanimljivi pokušaji analize povezanosti Minecrafta sa Maslovljevom hijerarhijom potreba .Na najvišem nivou nalaze se potreba za značenjem i trascendencijom, potom potreba za samoaktualizacijom (da živimo u skladu sa svojim potencijalima), potreba za samopoštovanjem, potreba za pripadanjem, potreba za sigurnošću i na kraju, odnosno na dnu, bazične fiziološke potrebe – hrana, voda i sklonište.

Ako krenemo od dna ove ‘’piramide’’, svaki igrač u Minecraftu najpre mora da zadovolji Stevove fiziološke potrebe koje su svetlost, sklonište i hrana. Ako Steve ne dobije svetlost i hranu, umire. Kada obezbedi ove resurse, igrač počinje da gradi farmu, šumu, dvorac. Ovo su dva prva nivoa koja se odigravaju na nivou Single player, a kasniji nivoi se igraju u Multi player modalitetu. Pripadanje i ljubav, pa i samopoštovanje, pretpostavljaju postojanje drugih ljudi – igrača. Drugi igrači mogu nam pomoći da pređemo na novi nivo. Nivo samopoštavanja u multiplayer modu dostiže se kada igrač prestaje samo da se trudi da preživi i počinje da gradi kompleksnije strukture, zgrade, bolnice, kuće s bazenima. Kada se ovo izgradi, igrač stavlja slike na Youtube i dozvoljava drugim ljudima da prepoznaju ono što je napravio. Tu se aktivira, naravno, i motiv samoaktualizacije, i potreba da se dostupni resursi iskoriste u najvećoj mogućoj meri. Kao i u stvarnom životu, značenje kao najviši nivo će svaki Steve morati da pronađe za sebe, verovatno u svetu koji je van virtuelne zajednice.

Širom sveta, Minecraft se koristi za edukaciju dece o bilo čemu, počev od prostornog planiranja do učenja novog jezika. Postoji i portal Minecraft Edu, čiji je cilj upotreba igre u svakodnevnom učenju dece. Recimo, profesorka engleskog u Danskoj je dozvolila deci da igraju Minecraft u učionici pod uslovom da komuniciraju isključivo na engleskom. Eric Klopfer, profesor i direktor na Massachusetts Institute of Technology’s Scheller Teacher Education Program naveo je da Minecraft povećava spacijalne sposobnosti i razumevanje planiranja. Na neki način, to je digitalna verzija Lega.

Psiholozi smatraju da Minecraft ohrabruje kreativnost i socijalne veštine, pa je tako i dr Andrew Przybylski, sa Odseka za ekspermentalnu psihologiju Univerziteta Oksford, opservirao decu kao igraju Minecraft i zaključio da je jedan od razloga što je igra toliko popularna činjenica da ona zahteva socijalne interakcije.

minecraft-3

Međutim, postoje i drugačija objašnjenja, a da bismo ih razumeli moramo razumeti i istoriju Minecrafta. U Švedskoj, ovu igru je osmislio Markus Persson i njegova nezavisna komapnija Mojang. (Tek nedavno, igricu je otkupio Microsoft, ali to je druga priča.) Blizu 33 miliona kopija igrice prodato je u različitim formatima. Po nekima, ljudi vole Minecraft, ali u gejmerskom društvu, mnogi vole samu ideju Minecrafta – ideju da igra može biti na ovaj način kreirana i distribuirana bez ogromnog budžeta za reklamu, uz staru dobru preporuku koja ide od gejmera do gejmera, bez kampanje, kao u dobra stara vremena.

Autor: Marica Stijepović

One thought on “Popularnost Minecrafta: Digitalni lego i socijalna interakcija

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s