Zašto nas pogađa smrt poznatih ličnosti?

Celebrity-noticePrema Boorstinovoj definiciji, “celebrity“ je neko ko je “poznat po tome što je poznat“ – na naš jezik se takođe prevodi opisno, baš tako, kao “poznata ličnost“. U svim oblastima postoje “selebritiji“, uključujući kulturu, sport, a nastaju i kao proizvod svojih neobičnih životnih okolnosti, kao na primer Octo mum Nadya Suleman, ili svog bogatstva i dobrog izgleda uz par skandala kao Paris Hilton. U poslednje vreme, smrt omiljenog glumca Robina Williamsa ožalostila je svet, a dosta ljudi je oplakivalo i smrt Joan Rivers iako je doživela lepu starost. Gotovo da nema Facebook ili Twitter profila na kome se nije pojavila objava o jednoj od ove dve smrti ili komentar na nju, ili referenca poput linka sa Youtube. Ima ljudi i koji izražavaju stvarno žaljenje, navodeći da su osetili istinsku tugu i bol kao da im je umro neko blizak.

Smatralo se da ljudi koji “obožavaju“ poznate ličnosti imaju slab identitet, strukturu ličnosti kojoj je potrebno osnaživanje identifikacijom sa nekim snažnijim i poznatijim. Obožavaoci su uglavnom adolescenti koji u obožavanju nalaze satisfakciju, osećaju radost i tugu kroz uspone i padove svog predmeta obožavanja. Ne zaboravimo da su glavni razvojni procesi u adolescenciji upravo introjekcija i identifikacija. Ali šta je sa odraslim, “zrelim“ ljudima, koji već imaju integritet i dovoljno čvrste granice – ili bi trebalo da imaju? Znamo da i među njima ima “fanova“. Ponekad čak misle da između njih i poznate ličnosti postoji neka posebna veza, što u ekstremnim slučajevima može dovesti do nepoželjnih efekata kao što je proganjanje.

Obožavanje mrtvih poznatih ličnosti predstavlja poseban slučaj jer se ovo zadovoljstvo uspesima idola ne može tako lako zadobiti kao kada su oni živi. Prema jednom istraživanju, dela latinoameričkih slikara su postizala vrtoglave cene u godinama neposredno nakon smrti autora da bi se u nekom periodu cene vratile na realne – one kakve su bile pre autorove smrti. Isto važi i za sportske rekvizite koji su pripadali poznatim sportistima nakon njihove smrti. Ovo se ne može objasniti samo pojačanom pažnjom medija nakon nečije smrti, već i takozvanim “efektom nostalgije“. Efekat nostalgije se koristi i u reklamiranju proizvoda poznate ličnosti koja je već mrtva na sadašnjem tržištu rada. Tom prilikom se vodi računa da ciljna grupa i preminula osoba budu istog pola, kao i da se naglašavaju i pocrtavaju različiti aspekti nostalgije radi bolje “prodaje“. Ovo je povezano sa nalazima da nostalgija, iako je primarno povezana sa negativnim emocijama poput čežnje ili tuge, u krajnjem dovodi do poboljšanja raspoloženja, koje u osnovi ima osećanje topline.

Šta se dešava nakon objave vesti o smrti poznate osobe? Internet nam je omogućio da izražavamo svoju “tugu“ na nebrojene načine. Naravno, mnogo pre nastanka Interneta, oko sto hiljada ljudi izašlo je na ulice Njujorka, na sahranu Rudolfa Valentina, zbog čije je neočekivane smrti 1926. gomila žena bila toliko skrhana tugom da su se masovno trovale i rezale vene. Međutim na Internetu se možemo okupljati i žaliti a da uopšte ne izlazimo iz kuće, i to u daleko većem broju nego kada je, recimo, ubijen Lenon ili kada je preminuo Presley. A sa psihološke strane je interesantno istražiti zašto to uopšte radimo? Po nekim autorima, za razliku od hrišćanskih svetaca koji su, koliko god to bogohulno zvučalo, bili preteče današnjih selebritija, poznate ličnosti danšanjice nisu moralno “čiste“ već se pre radi o “palim anđelima“, koji imaju obožavaoce iako su promiskuitetni, skloni zloupotrebi supstanci, i slično. Obožavaoci im se ne dive zbog dobrog ponašanja i davanja dobrog primera, već zbog moći koju imaju. Stoga, smrću bivaju “abolirani“, a njihovu smrt publika doživljava kao deo “predstave“ i zapravo ne žali već – nastavlja da se zabavlja.

Obit-Robin Williams-Reaction

Uz to, kontakt “smrtnika“ sa poznatim ličnostima toliko je ograničen i toliko ih vidimo kao “čudesne“ da je trenutak koji ih svodi na njihovu prostu fizičku pojavnost – trenutak njihove smrti – istovremeno i trenutak najveće intimnosti koju “plebs“ ima sa njima. Tada počinjemo da ih posmatramo kao ljude koji su imali i porodice i realne odnose i neku vrstu životnih problema. Zbog toga, upravo povodom smrti selebritija u žiži javnosti se, možda po prvi put, nađu i njihova deca, a u slučaju Anne Niccole Smith čak i njene pudlice. Dolazi do političke transformacije – od medija superstarova do običnih ljudi. Holivudski glamur dozvoljava nam da pobegnemo za trenutak od svojih svakodnevnih života i zamišljamo jedan svet pun glamura, slobodnog seksa i materijalnog bogatstva. No kada poznate ličnosti umru, vraćaju se “u okrilje porodice“, i naša slika o njima postaje suprotna od one kakva je bila dok su bili živi. Kao da smrt briše granice između poznatih i mase nepoznatih, pa su ljudi skloni da ih sagledaju u svojim sopstvenim kategorijama. Žudnja za jednakošću krije se u još jednoj ideji: a to je da su pojedine poznate ličnosti koje su odavno umrle, poput Jamesa Deana, Elvisa Presleya, Jima Morrisona, zapravo – žive, i žive skromnim životom, daleko od javnosti. U osnovi ove ideje stoji nesvesna želja da verujemo u to da poznate ličnosti preziru slavu i da žude jedino za jednostavnim, anonimnim životom, kao i da žale zbog izbora koje su načinili i koji su doveli do toga da budu slavni i bogati.

Međutim, takođe je istina i da nekada, kada umre poznata ličnost koja je bila deo naše mladosti ili koja je bila sličnih godina kao mi, osećamo da je “umro“, otišao, deo te mladosti ili detinjstva i podsvesno u stvari žalimo za prošlim vremenima a ne za konkretnom osobom koju nismo ni poznavali.

 

Autor: Marica Stijepović

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s