Film “Američka lepota“: Nikada ne potcenjuj moć poricanja

MV5BMjM4NTI5NzYyNV5BMl5BanBnXkFtZTgwNTkxNTYxMTE@._V1_SY317_CR0,0,214,317_AL_Filmsko umetničko delo, koje teško da je zaobišlo ikoga od nas. Američka lepota je te godine pobrala sve glavne nagrade na dodeli Oskara, dobila pohvale na račun vizuelnog stila, scenarija, glume ali i na račun uspešne kritike materijalizma, konzumerizma i površnosti života u Americi. Atmosfera filma je pomalo cinična ali i romantična, osvrće se na problem homofobije, pedofilije, zlostavljanja dece, krize srednjih godina i tinejdžerskih problema.

Samo ime filma se odnosi na posebnu vrstu ruža koje na prvi pogled osvajaju lepotom, ali su sklone truljenju u korenu, iznutra. Odatle i tagline “…look closer”, koji poziva gledaoca da zaviri ispod naizgled savršenog života u predgrađu. Lepota je osnovna tema koju povezujemo sa svakim likom koji se postepeno suočava sa svojom senkom. Lestera privlači Angela zbog svoje fizičke lepote; Angela koja je i sama opsednuta svojim fizičkim izgledom. Jane je tipično tinejdžerski nezadovoljna svojim telom, što je jasno odmah na početku kada saznajemo da od desete godine skuplja pare za operaciju grudi. Carolyn je opsednuta savršenstvom i lepotom kuće i dvorišta, dok jedino Ricky vidi pravu lepotu života, posebno u Jane. Pošto je svaki lik psihološki zanimljiv sam po sebi, kratko ćemo ih analizirati i prodiskutovati.

Lester

Muž, otac, koji postoji ali ne živi, “I’m dead aleady’’. Depresivan, proživljava krizu srednjih godina. Možda pasivan, ali pre će biti pasivno agresivan. Sa ćerkom nema nikakav odnos, sa ženom je na “da, draga”. Seksualnu frustraciju krije. Sve dok ne upozna Angelu, ćerkinu drugaricu koja ga fascinira i počinje da fantazira o njoj. Podeća na Humberta iz Lolite, a gledajući Angelu njegovim očima, osećamo i prizvuk melanholije, gubitka i žala za mladošću.  Ruže kojima je okružena svaki put kada je vidi u svojoj mašti, kao izdvojen motiv se možda može povezati sa istim onim ružama koje održava njegova žena u bašti, što bi moglo biti dovoljno da zaključimo da Lester nije pedofil niti ga osvaja Angela sama po sebi, već slika i predstava sopstvene žene iz mlađih dana, koju vidi u njoj.

Ključni obrt u njegovom životu je kada ga Carolyn uhvati kako masturbira u krevetu pored nje, što eskalira u svađu, tokom koje prvi put izgovara ono što misli. Ostaje potpuno zatečen samim sobom, izlaskom iz svoje uobičajene uloge- zatečen, ali zadovoljan, shvata da je to početak. Oseća da je ponovo živ nakon 20 godina emocionalne kome.

Menja život, iako samo površno ali ne i suštinski, jer kada čovek nema šta da izgubi, nije mu teško ni da rizikuje. Pokušaj da povrati mladost i slobodu tako što trenira, kupuje novo sportsko auto, nalazi novi posao sa minimalnom odgovornošću. Inspiracija mu je Ricky i njegov buntovnički i hrabri duh.

Naslućujemo da je pred samu smrt, najzad se povratio, pa na neki način i iskupio. Čak i Angelu najzad sagledava kao anksioznu tinejdžerku kojoj je potrebna potvrda i podrška- što ga navodi da se po prvi put zaista očinski zainteresuje i za Jane. Samo ime Lester Burnham je anagram za “Humbert learns”, što i jeste suština. Postaje ponovo otac i muž, u dodiru sa misterijom roditeljstva i lepotom porodičnih odnosa, spreman da im se posveti i prihvati ulogu odraslog.

Jane

Besna, nesigurna i zbunjena, misli da je njen otac gubitnik a majka površna i lažna. Dok gledamo regresiju u adolescenciju njenih roditeljima, sasvim suprotno, Jane želi što pre da odraste (simbolično sakupljanje para za operaciju povećanja grudi, od malena). Njen unutrašnji život postaje još turbulentniji kada vidi oca koji se bestidno udvara Angeli. Iako kaže da ga mrzi, jasno nam je da je ambivalentna i da koliko izbegava Lestera, toliko žudi za pažnjom i ljubavlju oca. U razgovoru sa Rickijem, kada je pita (aludirajući na Elektra kompleks), da li bi više volela da je Lester fasciniran njom a ne Angelom, Jane potvrdno odgovara.

american-beauty-lester-and-carolyn

Carolyn

Izuzetno dominantna žena, opsesivna, manična, seksualno frustrirana. Od Lestera saznajemo da nije uvek bila takva, zarobljena u površnosti i materijalnim stvarima, bez ikakve povezanosti sa realnošću. U sceni kada je Lester na to podseća, dok čak sa zadovoljstvom odgovara na njegovo zavođenje, pogled joj skreće flaša piva i mogućnost da se prospe po preskupom kauču, zbog čega uništava momenat i ulazi u svađu. Zanimljiva je scena u kojoj pokušava da proda kuću, potpuno manično motivišući se mantrama “I will sell this house today” dok čisti i pere. Kada u tome ne uspe, razočarenje sobom isplivava, pada u histeriju, plače, udara se i samokažnjava. Zatim uspeva da se povrati, jer odbija da je preplavi pesimizam i negativnost.

Ulazi u aferu sa svojim rivalom, Buddy Kaneom. On je naizgled muška verzija Carolyn, sa istim životnim motom: “To be successful you have to present an image of success at all times”. Njihov zajednički podržani narcizam je evidentan u dijalogu tokom (skoro pa patološkog adolescentnog) seksa „You like getting nailed by the King?“,Oh, yes I love it, fuck me your majesty!„. Iako Lesteru objašnjava da on ni pojma nema ništa o njenom životu i tome koliko je u stvari srećna, jasno je da zavarava samu sebe i da je duboko usamljena.

Angela

Nova verzija Lolite. Čini se površnom i narcisoidnom, vodi je misao da “There’s nothing worse in life then being ordinary”, koju izgovara bar dva puta tokom filma. Voli da bude u centru pažnje, izuzetno je razočarana kada je Ricky ni ne pogleda u prisustvu Jane. Odbija sve one koji ne podržavaju njenu lažnu sliku o sebi, čak ironije li, izgovara, “I’m so sick of people taking out their insecurities on me”. Laže o svom seksualnom iskustvu kako bi impresionirala druge. Kratak sudar sa realnošću doživljava kada joj Ricky kaže da je upravo ono čega se najviše plaši- tj obična. Odlazi kod onoga ko će potvrditi njenu posebnost- Lestera. Nakon priznanja da je ipak nevina, vidimo je zaogrnutu jaknom, slabu, ogoljenu, vidimo nesigurno dete, što ona i jeste. Njenu slabost smo primetili i onda kada Lester, nakon intenzivnog vežbanja u teretani i sticanja samopouzdanja, odvažno joj kaže “Oh, do you like muscles?”, a na njenom licu vidimo uplašenost usled takve iznenadne sigurnosti i mogućnost da napravi dalji korak.

spacey-teenager

Pukovnik Fitts

Pred svetom, on je strog, konzervativan, bivši marinac koji mrzi homoseksualce. Istina je ipak, da je pukovnik progonjen svojim sopstvenim demonima dok svim silama potiskuje svoju homoseksualnu orjentaciju (pomalo kliše). Poseduje veliku kolekciju vatrenog oružja, ali i originalni nacistički tanjir. Ima potrebu da sinu nametne strukturu i disciplinu, kako ne bi skrenuo sa “pravog puta”. Projektuje svoje strahove na sina, plaši se da ne postane homoseksualac. Već je Rickija slao u Vojnu školu ali i mentalnu instituciju zbog problema sa drogom. Vidimo koliko mu je malo potrebno da se na njega iskali nasiljem. Ne zna da Ricky i dalje diluje drogu, ne zna ili ne želi da zna kako bi i dalje delovalo da sve drži pod kontrolom. Kako Ricky kaže u rečenici koju smo iskoristili kao naslov teksta: “Nikada ne potcenjuj moć poricanja”.

Izuzetno jaka i potresna je scena u kojoj Fitts po kiši prilazi Lesterovoj garaži. Maska je pala, preplavljen emocijama grli Lestera i pokušava da ga poljubi. Stid što je dozvolio sebi da (nesvesnu) tajnu pokaže pred nekim dok je u isto vreme naišao i na odbijanje, dovodi do ubistva Lestera, kao pokušaja da ukloni spoljni izvor sramote. Bes prema sebi okrenuo je u agresiju prema drugome.

Ricky

Ricky preživljava u svojoj uvrnutoj porodici tako što je naučio da ih obmane i da se naizgled prilagodi očevim pravilima (uznemirujući momenti kada mu odgovori kao u vojsci, “yes, sir”). Diler, voajer koji svet posmatra kroz video kameru. Verovatno kao način da se distancira od sveta, posebno od nasilnog okruženja u kojem živi, jer ga povezuje sa kreativnim unutrašnjim svetom. Na kasetama (“America’s weirdest home videos”, kako ih zove) su snimci mrtve ptice, Jane, događaja iz komšiluka, plastične kese koju nosi vetar- što je ujedno po njegovom mišljenju nešto najlepše što je ikada snimio. Ipak, Ricky uopšte ne izgleda kao žrtva niti upada u ulogu žrtve, i izgleda kao jedina integrisana ličnost. Jane je ona lepota koja ulazi direktno a ne posredno u njegov život.

 

Autor: Sanja Dutina

2 thoughts on “Film “Američka lepota“: Nikada ne potcenjuj moć poricanja

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s