IGRE GLADI: Teorija socijalnog identiteta, pogrešna atribucija uzbuđenja i PTSP

The-Hunger-Games-Mockingjay-Part-1-Poster-slice-585x350

Radnja trilogije Igre gladi odvija se u post-apokaliptičnoj budućnosti u kojoj fašistički vođa, predsednik Snow, ima apsolutnu vlast nad 12 (a nekada beše 13) Disktrikta. Kapitol je mesto u kome živi vladajuća elita koja uživa luksuz i predstavlja karikaturu čoveka sa svojom bizarnom šminkom, govorom, odećom i ponašanjem. Van Kapitola, u Distriktima, žive siromašni i gladni koji su i dalje kažnjeni za pobunu od pre 74 godine. Kao oličenje moći koja se održava ponižavanjem, prevarama i uterivanjem straha, kao odraz društva i kulture bez trunke ljudskosti, i kao konstantno podsećanje i kazna protiv pobune, svake godine, slučajnim izborom, biraju se dečak i devojčica između 12 i 18 godina, koji kao tributi (žrtve) predstavljaju svoj distrikt u Igrama gladi. To je ujedno i brutalni reality show koji podrazumeva borbu tributa do smrti, bez fiksnih pravila- aktivnosti i prepreke se menjaju kako bi se održala pažnja i zainteresovanost gledalaca i sponzora. Elita se kladi na igrače, slavi pobednika koji postaje medijska zvezda i do kraja života uživa određene pogodnosti. Ovakav pristup skretanja pažnje sa političkih dešavanja, podseća na rimsku borbu gladijatora, i stari princip panem et circenses (hleba i igara).

Tokom priprema i trajanja reality programa, jasno je koliko kapitolska elita depersonalizuje pripadnike distrikta, što ide u korist totalitarnom režimu jer na taj način osigurava svoju moć i drži većinu na svojoj strani. Za objašnjenje ovog fenomena može nam poslužiti teorija socijalnog identiteta prema kojoj je u ljudskoj prirodi da traži obrasce koji dovode do formiranja grupa, i pravljenja razlika između onih koji su u grupu i van nje. Degradiranjem slike o drugima, ljudi u grupi povećavaju svoje samopouzdanje, održavaju pozitivnu sliku o sebi i jačaju socijalnu koheziju. Ovaj izvor nejednakosti, uz dodatak predrasuda, predstavlja vid opravdanja diskriminacije i nasilja koje se vrši nad distriktima. Jedan od načina prevazilaženja razlika i međusobne humanizacije jeste direkta interakcija i kontakt- što se i dešava u slučaju modnog kreatora Sine i vodiča Distrikta 12, Efi.

Kao izazov kontroli Kapitola pojavljuje se šesnaestogodišnja Katniss Everdeen, predstavnica radničke rudarske klase Distrikta 12. Nakon gubitka oca i pored distancirane i depresivne majke, Katniss je bila primorana da razvije izuzetne veštine preživljavanja kako bi prehranila sebe i porodicu i obezbedila bolju budućnost svojoj sestri Prim. Iako rezervisana, nepoverljiva i zatvorena prema drugima, Katniss podršku vidi u Gejlu koji sa njom deli životne stavove i vrednosti, i ljubav prema šumi i divljini. Sa njim je slobodna da bude ono što jeste, ali sebi ne dozvoljava luksuz romantičnih emocija (a čini se i da ih ni ne prepoznaje) i fokusira se samo na ono što smatra primarnim.

The Hunger Games

Katniss se u ulozi tributa nalazi nakon što volontira umesto Prim, a pogodnosti koje bi svojoj porodici donela pobedom inspirišu je da pobedi iako do kraja ne prihvata pravila i ne dozvoljava da je uvuku u sistem. Izbegava kompeticiju i ubija samo u samoodbrani.

Borba u Igrama gladi je ujedno i lekcija iz preživljavanja, sa naglaskon na značaju saveznika i prijateljstva. Prvobitno, Katniss se udružuje sa Ru, tributom iz Distrikta 11, u kojoj vidi svoju sestru Prim. Pokazuje se koliko je uspešna kombinacija njihovih veština: Ru kao ekspert za biljke, sakrivanje i osmatranje sa drveća, i Katniss kao borac sa lukom i strelom koja obezbeđuje hranu i sigurnost. Iako Ru ubrzo gine, iz njihovog prijateljstva proizilazi još jedna pogodnost a to je dobar glas i reputacija, koju vidimo kada dečak iz Distrikta 11 spašava Katniss i kada je taj isti Distrikt nagrađuje poklonom u znak zahvalnosti.

Svako koriste različite strategije preživljavanja po principu bori se ili beži: slabiji se kriju, jači biraju fizičku borbu. Pita recimo uspeva da preživi zahvaljujući sposobnosti kamuflaže. Drugi ključni princip u ovom slučaju jeste manipulacija i poigravanje sa publikom kojoj Katniss pribegava onda kada shvati da je jedini način da Pita i ona prežive- pružiti eliti dobru ljubavnu priču ala Romeo i Julija, koja dostiže vrhunac izazivanja moći Kapitola onda kada kao poslednji preživeli prete zajedničkim samoubistvom. Kako bi se izbegla pobuna i revolt, predsednik Snou, iako sumnja u autentičnost njihovih emocija, odlučuje da im poštedi život.

Međutim, pitanje autentičnosti njihovih emocija sve do treće knjige i nije najjasnije. Igra ljubavi izmiče kontroli i postaje realna. Svi oni koji su navijali za Katniss i Gejla, koji deluju kao prirodan i savršen par u svojoj borbi protiv sistema- ostali su razočarani. Kako se desilo to da se Katniss zaljubi u nekoga ko je potpuno drugačiji od nje, čiji životni ciljevi se razlikuju i povrh svega, nakon što je jasno da svesno i nije zainteresovana za romansu? Odgovor možemo naći u zajedničkom iskustvu koje ih zbližava, a još jasnije u fenomenu pogrešne atrubucije uzbuđenja.

Prema Šahterovoj teoriji emocija, percepciju emocija čine fiziološko uzbuđenje i emocionalno imenovanje tog uzbuđenja. Upravo imenovanje usmerava percepciju. Ova teorija je dovela i do paradigme o pogrešnoj atribuciji koja je vezana za menjanje emocionalnih reakcija davanjem različitih kognitivnih naziva fiziološkom uzbuđenju. Objasnićemo eksperimentom koji su izveli Daton i Aron, kojim su potvrdili hipotezu da uzbuđenje može pogrešno da se pripiše romantičnim osećanjima i da dovede do fizičke privlačnosti. Naime, subjekti eksperimenta su bili muškarci koji su se nalazili ili na visokom, nesigurnom i klimavom mostu, ili na niskom, čvrstom i širokom mostu. Visoki most je u odnosu na niski doveo do većeg fiziološkog uzbuđenja. Zatim im je prišla žena ispitivač, koja ih je zamolila da urade Test tematske apercepcije. Takođe im je dala i broj telefona da se jave ukoliko budu želeli da je kontaktiraju.

Katniss-Peeta-Cave-SceneKako je i bilo očekivano, usled prisustva žene, muškarci na visokom mostu su uzbuđenje pripisali romantičnoj privlačnosti, TAT test je ukazivao na više seksualnih tema, i češće su kontaktirali ispitivača.

Tako je i u slučaju Katniss- situacija u areni je konstantno proizvodila uzbuđenje koje je prevedeno u romantičnu emociju, koja je ujedno i kontrola sopstvenih telesnih simptoma. Alternativno tumačenje bi bilo da je prisustvo Pite umanjilo neprijatno uzbuđenje što ga je učinilo i privlačnijim. Takođe, i to što su delili strah od smrti, povećalo je povezanost i koheziju, koji se zatim manifestovao kao fizička privlačnost. Dakle, pod drugim okolnostima Pita verovatno nikada ne bi uspeo da osvoji njeno srce. Ovo je ujedno i lekcija za sve muškarce- put do ženskog srca je: horor film u bioskopu!😉

Igre gladi nam mogu poslužiti kao prikaz još jednog psihološkog fenomena, a to je Posttraumatski stresni poremećaj sa kojim se nose nakon arene i Katniss i Pita i njihov mentor Hejmič. Hejmič kao pobednik 50tih Igara uz PTSP kao definiciju njegove ličnosti, bori se sa hroničnim alkoholizmom, a to je cena koju je platio za život u takvom svetu i za godišnje svedočenje brutalne smrti njegovih nedužnih štićenika. Katniss i Pita se u drugoj knjizi nose sa teškoćama emocionalne obradeonoga što im se desilo i bore se sa klasičnim simptomima: noćnim morama, flešbekovima, razdražljivošću,niskom tolerancijom na frustracije, konfuzijom identiteta i derealizacijom. I najviše sa onim što su im Igre, kao i svaka trauma, oduzele i zbog čega ni oni ni njihov život više nikada neće biti isti, čak i kada povrate nadu.

Autor: Sanja Dutina

3 thoughts on “IGRE GLADI: Teorija socijalnog identiteta, pogrešna atribucija uzbuđenja i PTSP

  1. Uzivala sam u prvom delu filma jer mi se svidela otvorena kritika drustva, uz strah da u stvari realno drustvo prema tome i ide. Isprva sam htela da ne nastavim gledanje upcoming delova i/ili citanje sage zbog sveopšte fiksacije sveta istom i zbog popularnosti koja je neprijatelj ideji dela, je l te i dovodi njegovom uproscavanju i obezvredjivanju na neki nacin, ali mislim da ste me ovom finom analizom odvratili od toga, stoga Hunger Games, here we come again😉

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s