Proces tugovanja u filmu „Extremely loud and incredibly close“

extremely_loud_and_incredibly_close_xlg„It was a year since my dad died and I could feel my eight minutes with him… were running out.“

 

Gubitak voljene osobe pokreće različite psihološke procese, svesne i nesvesne, a svi oni se u literaturi kriju pod neutralnim nazivom ’’proces žalovanja’’, ili proces tugovanja (od engleskog grieving). U psihološkom smislu, žalost je zapravo separacija od voljene izgubljene osobe, tako da se emocije investiraju u druge ljude. Proces žalovanja zavisi od toga da li je smrt bila ’’uvremenjena’’, od prirode smrti, pozicije umrlog u porodici, te otvorenosti porodičnog sistema – načina na koji se o smrti razgovara. Nagla i iznenadna smrt, kakva je smrt Oscarovog oca u filmu Extremely loud and incredibly close, utiče na očekivanja od budućnosti, nadanja i snove. Sam Oscar u jednom trenutku kaže „Why didn’t I learn to treat everything like it was the last time. My greatest regret was how much I believed in the future“. Iznenadna smrt njegovog oca koja uz to ima i karakteristike traumatskog događaja (poginuo je u požaru kula bliznakinja 11. septembra) u potpunosti parališe dečakov kapacitet da osmisli budućnost. Istovremeno, Oscar Shell se još uvek nalazi u fazi negacije – ako uzmemo da je cilj svakog žalovanja da se smrt prihvati i da se život nastavi na drugačijem, reorganizovanom nivou – jer još uvek nije ni počeo da prihvata očevu smrt. Da bi se odbranio od ove nepodnošljive istine, koju je ‘’pojmio’’ samo na racionalnom a ne i na emotivnom nivou, dečak se koristi brojnim mehanizmima odbrane: samopovređivanjem, kako bi fizički bol odvratio pažnju od emocionalnog bola; ‘’izumima’’ o kojima razmišlja da ne bi razmišljao o očevoj smrti i koji su tipičan primer izbegavanja; a karakteriše ga i disocijacija, jer su njegova osećanja u potpunosti odvojena od svesnog dela ličnosti zaduženog za svakodnevno funkcionisanje.

S druge strane, i Oscarova majka i baka, a kasnije će se ispostaviti i deda, prolaze kroz sopstvene žalosti. Nije uzalud rečeno da gubitak razara porodicu tako što pravi tzv. ‘’pusta ostrva’’ na kojima svaki član porodice tuguje za sebe. Međutim, očigledno je da su svi članovi porodice u početku podjednako nespremni da prihvate gubitak i izbore se sa osećanjima. Oscarova baka za nepokazivanje osećanja ima i izgovor – da mora biti jaka zbog Oscara, jer je ona odrasla osoba a on samo dete.

Ključ koji Oscar pronalazi u koverti sa oznakom Black postaje simbol potrage za smislom u opštem rasulu i beznađu u koje se svet pretvorio nakon tragedije. Interesantno je da Oscar pronalazi ključ punih godinu dana nakon očeve smrti, što ukazuje na pretpostavku da upravo tada njegovi odbrambeni mehanizmi počinju da slabe i njegov um mora da nađe drugi način da se angažuje kako ga ne bi preplavila sećanja na gubitak. Nakon toga, Oscar kreće u pustolovinu traženja osobe kojoj ključ pripada, s obzirom na to da ne otključava nijednu bravu u njegovoj kući, a po ugledu na ‘’potrage’’ u koje je išao sa ocem. Ovo ponašanje nije neobično za osobu koja žali – ‘’držanje’’ za talismane, predmete, održavanje neobičnih ponašanja kako bi se na simboličkom nivou ostalo u kontaktu sa osobom koje više nema. Ovaj ‘’projekat’’ pokriva sve slobodne sate i dane u Oscarovom životu te je jasno da ima funkciju popunjavanja praznine nastale nakon očeve smrti. Oscarovo ponašanje u skladu je i sa novijim teorijama o procesu tugovanja, koje u fokus stavljaju upravo čežnju i potrebu za nestalom osobom, za njenim prisustvom, pre nego čuvene ‘’faze tugovanja’’ na koje se psihoterapeuti tako često pozivaju. Stoga je Oscarova potraga za osobom kojoj ključ pripada pandan potrazi za smislom koju ljudi sprovode kada im se čini da svet više nema nikakav smisao.

extremelyloud_2119317b

Interesantno je da je Oscar u svojoj potrazi poput ‘’uspavane lepotice’’ ali dok on uzaludno traga za čovekom po imenu Black kome će njegov ključ štogod značiti, čini se da svet nastavlja da se okreće, i ljudi uspevaju da se pomire sa gubitkom. Konkretno Oscarova majka, koja je na početku filma sleđena i koja ne prestaje da spava, volšebno se budi i na svome putu ka prihvatanju gubitka ponovo uspostavlja kontrolu nad svojim, a i Oscarovim životom. Ona ponovo preuzima odgovornost nad svojom roditeljskom ulogom i investira emocionalnu energiju u pomoć Oscaru – bukvalno i metaforički – da se ‘’sačuva’’ na svom putu tugovanja. Ona, po sopstvenim rečima, počinje da ‘’traži’’ Oscara. Kako je majka ‘’skrajnuta’’ iz osnovnog kadra, ne uočavamo trenutak kad se ona presabere i obrati pažnju na svoje dete i sebe, ali je jasno da je simbol Oscarovog ‘’rasta’’ onaj u kome predaje ključ osobi kojoj i pripada i koja će za razliku od Oscara dobiti svoj ‘’završetak’’, ostavljajući mehanizme odbrane iza sebe i povezujući se ponovo sa ljudima koji su živi i prisutni. Međutim, kulminacija izlečenja je trenutak kada odluči da ‘’ispriča svoju priču’’ sa svim detaljima i sa osećanjima koja je prate, i to čoveku koji ne ume da mu odgovori ni uputi reči utehe. Stoga je jasno da ‘’izlečenje’’ ne započinje zbog onoga što je druga osoba rekla ili učinila, već zbog same činjenice da u tugovanju date reči, da je ono uobličeno, i da je konačno moglo da bude i kontrolisano od strane Oscara.

Oscarova baka i deda takođe putuju nevidljivim putem sopstvenog procesa tugovanja koji će im omogućiti da se ponovo sretnu i zaborave nesuglasice, tako da Oscar, kada se probudi iz svog sna, ima toplo mesto na koje može da se vrati i ljude sa kojima može da nastavi život. Ovaj deo je, naravno, pomalo manipulativan i cheesy, no koliko god skeptični bili ne možemo zanemariti realnost sa kojom film opisuje tugu, tugujuće i tugovanje, toliko da poželite da dvd (ili već ekvivalent medija na kome ste ga pogledali, makar to bila i flash memorija) prislonite na svoje srce kao da je mačka i pustite ga da u tišini prede i leči i nadate se da ćete jednog dana i vi naći smisao koji će vam dozvoliti da ‘’pustite’’ sopstvenih ‘’osam minuta’’ da odu.

 Marica Prelević Stijepović, porodični terapeut

 

2 thoughts on “Proces tugovanja u filmu „Extremely loud and incredibly close“

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s