Poremećaj čupanja kose u filmu Young Adult

MV5BMTc4NzgyMjQwMV5BMl5BanBnXkFtZTcwNjMxODcwNw@@._V1_SX640_SY720_U filmu Young Adult”, Mavis Gary (Charlize Theron), 37, nekadašnja kraljica mature, vraća se u svoj rodni grad u pokušaju da ponovo zavede svoju srednjoškolsku ljubav. Na prvi pogled deluje kao tipična romantična komedija, međutim, ovo je jedan od retkih filmova koji na prilično adekvatan način ilustruje psihološki poremećaj- u ovom slučaju trihotilomaniju. Za one koji ne znaju šta je, može proći potpuno nezapaženo, s obzirom da se ni u jednom trenutku ne imenuje niti joj se pridaje poseban značaj. Verujemo da je trihotilomanija tu sa razlogom, da naglasi psihičke probleme sa kojima se Mavis suočava.

Trihotilomanija je poremećaj koji karakteriše hronična kompulzija za čupanjem sopstvenih dlaka, najčešće kose, mada može biti i na drugim delovima tela. Klasifikuje se kao poremećaj kontrole impulsa i prati je osećanje umanjene tenzije nakon što se iščupa već i prvi pramen. Scena u filmu koja najjasnije ilustruje ovaj problem jeste kada Mavis sedi na krevetu, gleda TV i prstima prolazi kroz kosu kao da nešto traži. Zatim- čupa jednu dlaku. Uzima je, proučava, a zatim je stavlja na krevet pored ostale grupe dlaka koju je iščupala. Kamera nam takođe pokazuje i proćelav predeo na zadnjem delu njene glave (posledica sa kojom se suočava većina ljudi koja pati od ovog poremećaja). Kasnije vidimo da Mavis gubitak kose sakriva korišćenjem perike.

Sam momenat čupanja kao propratne aktivnosti gledanja televizijskog programa oslikava jedan od dva stila čupanja dlaka, tj automatski stil (nesvesni). Drugi je fokusirani, u kom je pažnja usmerena samo na zadatak čupanja u cilju uspostavljanja emocionalne ravnoteže, i prate ga jake negativne i neželjene emocije.

Trihotilomanija najčešće ide uz druge poremećaje. U ovom slučaju, Mavis je verovatno i depresivna, a ono što je sigurno jeste da je alkoholičarka, i da pati od niskog samovrednovanja (što bi bilo u skladu sa psihoanalitičkim tumačenjem ovog poremećaja koje tvrdi da nosi sa sobom agresivne i seksualne teme, uključujući gubitak moći, privlačnosti ili ljubavi, samokažnjavanje). Ličnost koju vidimo nije posledica dobrog izgleda i samopouzdanja već jedne kontinuirane sumnje u sebe. Iako je alkoholizam posledica i drugih problema sa kojima se suočava, moguće je i da ima svrhu umanjivanja negativnih osećanja koja su povezana sa čupanjem kose.

Mnogi koji pate od ovog poremećaja imaju probleme na poslu, posebno vezano za koncentraciju, napredak u karijeri i produktivnost. Mavis je tako pisac romana za tinejdžere (nešto poput Twilight serijala, samo bez vampira), i cela priča i počinje tako što se serijal privodi kraju, a ona nema inspiraciju da napiše poslednju knjigu. Suočava se kako je i očekivano, agentu spušta slušalicu i pije više nego obično, a misli sa problema joj skreće email koji je obaveštava da je njena srednjoškolska ljubav Buddy, u srećnom braku, dobio dete (i ovaj posebno stresan momenat u filmu prati trihotilomanija). Tu je prekretnica, odlučuje da se vrati u malo rodno mesto i ponovo osvoji Buddija. Činjenica da je oženjen i ima dete je u drugom planu i potpuno nebitna- za nju ne postoji mogućnost neuspeha! Kasnije, tokom njihovog susreta, jasno nam je da njeni zaključci i ideje nisu utemeljeni u realnosti, živi u deluziji da Buddy oseća isto. Sve vreme njihove susrete doživljava kao ljubavne sastanke iako su suštinski daleko od toga. Ovakvo uverenje, pogrešne procene i neutemeljena očekivanja, dovode do toga da na zabavi izdvaja Buddija u posebnu prostoriju i predlaže mu da ponovo budu zajedno. On je odbija, a u njoj se naglo sve menja i ruši, i to upravo ono što je prisutno od samog početka, ono od čega se branila različitim mehanizmima odbrane, ono što je umrtvila alkoholom i iluzijama o obnavljanju stare ljubavi. Naizgled, sebe sagledava onakvom kakva jeste po prvi put, i shvata koliko je nesrećna. I mi, gledaoci shvatamo da Buddy nikada i nije imao neki poseban značaj osim trenutne distrakcije od problema- neočekivano se pojavio ali, za nju, u pravo vreme.

young-adult-charlize (1)

Samim tim je jasno da i knjige o tinejdžerima predstavljaju nju samu, koja je i dalje emotivno zatočena u sećanjima iz srednje škole, koje je takođe idealizovala. Emocionalni problemi su i tada bili prisutni, ali je bila jedna od najpopularnijih u školi i tu se osećala sigurnom i prihvaćenom. U vreme kada je radnja filma smeštena, Mavis se pita kada je bila srećna poslednji put, i kako opet da bude srećna, a zatim tu sreću povezuje sa srednjom školom i bivšim dečkom, i pita se kako bi njen život izgledao da su se stvari drugačije odvijale. Samo po sebi, ovo pitanje nije problem, problem je ono što je dalje usledilo, a jasno nam je iz rečenice koju izgovara majci: “It’s funny how those initial instincts can be so right, you know? I mean, you make all these mistakes along the way, but the world will make sure you end up with the person you’re meant to be with.”

Čupanje kose se javlja u ranoj adolescenciji, baš kao što je i slučaj sa Mavis, što vidimo u sceni kada je u poseti roditeljima, sedi za stolom i izgovara “I think I might be an alchoholic”. Roditelji kao ne pridaju poseban značaj ovoj izjavi (majka kaže “Huh, very funny!”), što može sugerisati da su tako postupali još od malena, što je moglo doprineti razvoju psihopatologije. I to je taj trenutak u kom je obuzimaju negativne emocije i kada ponovo kreće da čupa dlake iz kose, što oboje primećuju (otac: “You’re not still pulling it are you?”, majka: “It’s just that your hair is so beautiful..”), ali opet sa nekom dozom uzimanja zdravo za gotovo.

Baš kao što se trihotilomanija klinički povezuje sa begom od neprijatnih emocija i traume, na kraju saznajemo šta se jednim delom krije iza problema- nerazrešeno traumatično iskustvo iz prošlosti, tj pobačaj tokom veze sa Buddijem. Upravo na kraju filma po prvi put vidimo Mavis ogoljenu, slabu i labilnu kakva i jeste, sa strahom da je poremećena i da je niko ne voli. Kao što smo već rekli, ovo nije romantična komedija sa srećnim krajem, tako ni Mavis zapravo nema jasan uvid u svoje stanje, a poslednje reči koje izgovara (“Life, here I come”), izgovara neubedljivo sa poraženim izrazom na licu, iz čega nam je jasno da i dalje nije u stanju da prevaziđe probleme koje delom sama stvara.

Autor: Sanja Dutina

2 thoughts on “Poremećaj čupanja kose u filmu Young Adult

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s