Samoubistvo- faktori rizika

Iako je samoubistvo kompleksan problem koji je teško predvideti, postoje određeni faktori za koje se smatra da doprinose riziku. Nejasno je na koji način određena interakcija ovih faktora dovodi do suicida, s obzirom da samoubistvu obično prethodi proces, koji počinje sa prolaznim suicidalnim mislima, zatim se razvija kroz mnogo konkretnije planove i suicidalne pokušaje. Efekat faktora rizika posmatra se u probabilističkom a ne determinističkom smislu.

Prethodni pokušaji samoubistva. Istorija pokušaja samoubistva je snažan i značajan prediktor narednih pokušaja. Iako postoji razlika između pokušaja samoubistva i samopovređivanja, istraživanja pokazuju da su mladi koji namerno sebi nanose fizičke povrede pod većim rizikom od samoubistva. Teško je napraviti razliku između samopovređivanja i ‘pravih’ pokušaja. Mladi ljudi često nemaju jasnu percepciju o tome koje metode dovode do kakvih efekata, tako da i samopovređivanje bez suicidalne namere često dovodi do smrti; dok pokušaji samoubistva često dovode do minimalnih povreda. Štaviše, postoje istraživanja koja pokazuju da mladi ljudi imaju iskrivljen pojam smrti, što se samo po sebi može uzeti kao poseban faktor rizika.

Samopovređivanje među mladim ljudima je češće nego što se misli, i retko zadobija pažnju zdravstvenih radnika. Posmatra se kao ozbiljan znak mentalnog rastrojstva.

Depresija. Depresija može biti povezana sa teškim psihološkim distresom, socijalnim povlačenjem, ćutljivošću, prekidanjem ličnih, porodičnih i društvenih odnosa, prestupništvom, niskim samopoštovanjem, drogama i alkoholom, poremećajima u ishrani i pokušajima samoubistva. Depresija kod mladih ljudi često prolazi nezapaženo, samim tim i bez adekvatnog tretmana, jer se pogrešno pretpostavlja da je u pitanju normalni adolescentski „acting out“.

Depresija je češća kod onih koji poseduju porodičnu istoriju depresije, anksiozni su, nisu u stanju da uspostave pozitivne društvene odnose, imaju poremećaj ponašanja, zloupotrebljavaju alkohol i droge, zabrinuti su o svojoj seksualnosti, ili prolaze kroz teške životne događaje kao što su zlostavljanje, porodična disharmonija, fizička, emocionalna ili seksualna zloupotreba.

Pored toga, određene okolnosti i iskustva u vezi sa gubitkom, deprivacijom ili neravnopravnošću (na primer, beskućnici, imigranti, zatvorenici), čine osobu podložnu depresiji.

Samim tim, rizik od samoubistva treba proceniti kod svakog ko pati od depresije. Međutim, pošto većina depresivnih osoba nikada ne pokuša samoubistvo, jasno je da i drugi faktori igraju važnu ulogu u uzročnosti suicidalnog ponašanja u depresiji.

Alkohol i droge. Mnoga istraživanja pokazuju veću stopu samoubistva kod alkoholičara i korisnika droge. Alkohol i bolesti zavisnosti često prethode suicidalnom ponašanju. Takve zloupotrebe mogu biti u vezi sa pokušajima samoubistva ili čak deo samog pokušaja.

Ovakvo ponašanje ne rezultira nužno suicidom. Većina korisnika ne pokušava da oduzme sebi život, ali zloupotreba supstanci povećava rizik u interakciji sa drugim faktorima. Procenjuje se da je zloupotreba supstanci prisutna kod četvrtine, a možda i polovine izvršenih samoubistava, dok intoksikacija alkoholom povećava rizik i do 90 puta.

Mnogi fiziološki, psihološki i sociološki efekti alkoholizma (kao što su razvod, prekid društvenih odnosa, otkaz, povećana impulsivnost, depresija) deluju kao precipitirajući faktori suicida. Zloupotreba supstanci utiče na moždane funkcije i smanjuje inhibiciju ponašanja. Afektivni poremećaji, posebno depresija, udružena sa alkoholizmom, nosi poseban rizik od samoubistva.

Sa starošću se povećava rizik od samoubistva povezan sa zavisnošću od alkohola.

Postojanje detaljnog plana. Kao i kod svakog drugog cilja, što je plan više razrađen, veća je verovatnoća da će se sprovesti. Osoba u suicidalnoj krizi razmišlja o samoubistvu kao o cilju, rasterećenju od bola. Što je plan detaljniji, sa jasnom metodom, obezbeđenim sredstvima, mestom i vremenom samoubistva, verovatnije je da će doći do pokušaja.

Uticaj medija na samoubistvo. Način na koji mediji izveštavaju o samoubistvu povratno utiče na formiranje stavova. Tako samo izveštavanje može da ima negativan uticaj i podstakne na suicidalno ponašanje. Iz prethodno rečenog ne sledi da samoubistvo treba prećutkivati, već da je jako važno na koji način se o njemu izveštava. Negativan efekat se javlja pogotovo onda kada je jasno prikazan metod samoubistva i kada se dramatično izveštava, posebno kada su u pitanju poznate ličnosti. Negativan uticaj se povećava onda kada postoji sličnost između osobe koja je izvršila samoubistvo i posmatrača (po polu, uzrastu, nacionalnosti, i sl). Samoubistvo u medijima se obično simplifikuje i taj akt se pripisuje jednoznačnim uzrocima kao što su nepoložen ispit, finansijski krah, prekid značajnih veza, a prisustvo mentalnih bolesti se najčešće previđa. Kako bi se izbegli ovi negativni uticaji od koristi bi bili adekvatni priručnici i vodiči za medije.

(nastavlja se….)

Referenca:

Penev, G., B. Stanković (2009): „Sociokulturni kontekst suicidnog ponašanja i neke relevantne činjenice o samoubistvima u Srbiji“, Sociološki pregled, XLIII, 2, 155–184.

Autor: Sanja Dutina

12 thoughts on “Samoubistvo- faktori rizika

  1. To su uzroci bolesti i simptomi. Koje su metode kojima psihijatri liječe ove bolesti i koliko su učinkovite, s obzirom da većina psihijatara kaže da većina njihovih pacijenata koji su skloni suicidu na kraju to i naprave?

  2. Mislim da je depresija poststresno stanje, oporavak od fizickog i umnog soka tj. velikog bola koji osoba dozivi, ili dugo godina dozivljava, telo se oporavlja cim prestanu torture, u depresiji covek razmislja ograniceno, kao da se i mozak oporavlja, odmara se od losih dogadjaja, depresivne osobe dosta placu, sto je dobro, tako se telo oslobadja nagomilanog stresa. Ono sto nas ne ubije, ojaca nas :-)))Zato je zivot posle depresije nirvana :-)))

    1. Depresija je najgore stanje u koje covek moze da upadne,ne zato sto ti je lose,places,itd,vec zato sto si totalno bespomocan.A,to mrzim.Bila sam 8meseci u depresjii,nisam mogla ni da razmisljam,a kamoli da pricam,da odem do prodavnice,istusiram se.Bila sam kao zivi les,nesposobna za bilo sta.JOJ,KAD SE SAMO SETIM…NAJEZIM SE…Zato,lecite se na vreme i veliku podrsku imate od mene.Jer mi smo osobe koje ZNAJU DA OSECAJU,a ovo je cena koju placamo za to.Dragana Vasilijevic na fb.Javite se,PISEM KNJIGU o tome,,,zelela bi jos da cujem o toj bolesti zbog kojeg sam pokusala da se ubijem i jedva ostala ziva.

      1. Kako sam imala tesko detinjstvo, ceo zivot sam zivela sama, ostavljena od svih, jedina svetla tacka bio mi je momak koga sam upoznala sa 18. god, par dana posle pokusaja svog samoubistva. . Bio je divan, pun zivota i veseo, totalno razlicit od mene. Pokazao mi je koliko je zivot divan. . Zbog njega sam se promenila, nisam se obazirala na muke i probleme. . Depresija je nestala. . Posle 4 god, taj isti momak, moja velika ljubav, podrska i prijatelj, upao je u probleme i depresiju i sebi je oduzeo zivot. Taj dogadjaj me je psihicki razneo u komade. . Upala sam u tesku depresiju i nisam se nadala nicemu. . Bila sam sigurna da ne postoji izlaz. . Sve je bilo crno, mracno. . Nisam spavala, nisam jela, pricala. . Samo sam zelela da me nema. . Ta agonija, uzasno neizdrzljiv bol u grudima, koji nije prestajao, danima, mesecima me je ubijao. . Postala sam zombi. . Psihijatrijsko odeljenja, lekovi i doza koja se danima povecivala, unistavali su me. . Psihicki bol sam pokusavala vise puta fizickim bolom da potisnem, ali nije uspevalo, oziljci i rane, na telu, su zarastali, ali bol u grudima nije prestajao. . Ovoga puta depresija se vratila mozda jos u jacem izdanju. . Bilo je dana kada sam vristala, na sav glas molila boga da me ne ostavi, jer nisam imala kontrolu nad sobom. . Prosle su dve god. od njegove smrti. Danas, ja mogu da vam se pohvalim da sam bolje. Godinu ipo dana sam zivela u paklu, ali sam iz pakla izasla! Mucila sam se, jako. . Ali danas, ja se osecam kao borac i ponosna sam na sebe! Molim vas, ne odustajte, depresija je izleciva! Ja sam se izvukla, izvukla me je vera u gospoda! Molila sam se stalno da me ne ostavi i nije me ostavio! Igrom slucaja, pre 6 mes. Sam upoznala osobu, koja je delimicno popunila prazninu u dusi i koja me veseli. Izvukao me je iz kuce, pokazao da nije svet stao i da ima dalje. Ne mozete se sami izboriti sa tim. . Treba vam pomoc dragih ljudi, obratite im se, ne cutite! Nije sve crno, iako vam se cini tako! Zivot je lep, dajte sebi jos jednu sansu. . . Ne moze kisa vecno da pada, mora kad tad da sine sunce, verujte mi! Ne popustajte! Borite se, ne dajte se djavolu u ruke. . . . Neka je bog uz vas. . .

  3. Ja sam dva puta pokusala da izvrsim samoubistvo. Oba puta sam posle toga bila u bolnici. Pokusavam da zivim normalno ali mi ne ide. Sve je protiv mene. Imam troje dece i pokusavam da zivim zbog njih ali cesto imam napade depresije i to jako lose utice na njih. Cini mi se da potpuno gubim kontrolu. Zelja za samoubistvom mi ne jenjava. Sta da radim?

    1. LEKOVI.Ne smes da prestajes NIKAKO SA LEKOVIMA.Ja se lecim godina i uvek ga ostavim lekove upadnem u takvo stanje.Kamo srece da je takvo.MNOGO GORE.Stalne posete psihijatru,neko mora da prati tvoje stanje i menja terapiju.Mozda sam mladja,ali stvrano znam dosta o tome i zelim da ti pomognem.pozz

    2. Milice i ja imam dvoje dece i potpuno razumem o cemu pricas!Isto tako sam i ja dva puta pokusala da izvrsim samoubistvo!I sad godinu dana od toga nemogu da se oporavim ,secanja stalno naviru stalno gledam isti san !Ljude iz hitne pomoci kad sretnem na ulici svega se setim i opet prozivljavam isto!iJednostavno nemogu da krenem dalje a da se ne okrecem ka proslosti!Ima li neko neki savet

  4. Milice, podigni glavu, ti imas veliki motiv da zivis! Imas svoju decicu, ne budi sebicna, ni kukavica, zivot bez majke nije zivot, veruj.. Kada si u depresiji, treba ti jak motiv da se boris! Pogledaj oko sebe, otvori oci, ti imas njih troje, tri velika razloga! Zamisli koliko bi jako njih povredila kada bi ih ostavila! Trebaju im tvoji saveti, ljubav i podrska kroz zivot!! Osoba koja sebi oduzme zivot, preveliki bol ostavlja onima koje je napustila i koji su je voleli, a da nicim to nisu zasluzili.. Trgni se, sama moras da sebi pomognes! Okreni se njima, nateraj sebe da pocnes da razmisljas o tome, sta ces sve sa njima proci, kakve situacije ces im pomoci da prebrode i da znaju da ces uvek biti njihova podrska, ma sta da se desi! Nije ni malo lako, ali moras da se boris zbog njih. Ne znam koje probleme imas, ni sa cime zivis, ali i ako dobro znam kako izgleda pakao kroz koji prolazis, bolovajuci od depresije, znam i to, da sam ja iz depresije izvukla zivu glavu!… Mozes se i ti izvuci! Problemi zbog kojih si upala u depresiju, nisu vredni da sebi uskratis radost i srecu koju mozes da imas pored njih, a i oni pored tebe.. Svako moze biti jadnik i sazaljevan, a samo retki mogu biti postovani i cenjeni, jer su borci.. Razmisli o tome, sta zelis ti da budes, od ta dva i kako da te drugi gledaju… I neka je dragi Bog uz tebe…

    1. Draga Milice,slučajno sam naišla na Tvoju ispovijed. Razumijem Te, i sama sam bila 19 mjeseci u gadnoj depresiji uzrokovanoj strahovitim spoznajama o stvarnom karakteru bračnog partnera, njegovoj nevjeri(spetljao se sa mojom prijateljicom i krsnom kumom naše kćerke), kreditnim zaduženjima,nebrizi za djecu(tada već tinejdžere), trošenjem plaće za sebe i ljubavnicu, isisavanju moga prihoda za njih…Samo sam plakala i plakala..uopće ne znam kako sam dolazila na posao..Nakon 19 mjeseci primjetila sam da sam se možda na samo 1-2 minute odmaknula od misli na njega i to mi je bilo veliko olakšanje jer su ti periodi postajali sve češći i duži…potrajalo je još neko vrijeme On je stalno govorio da sam luđakinja… a ja -primila se posla,i eto me danas, 20 godina poslije…Ne mogu reći da je sve bajno, ali danas imam dobar život, školovanu djecu, unuke… Bože hvala Ti što si mi dao snage da prebrodim strašne nevolje!
      Milice, ne posustajte, na kraju mraka tunela ipak je svjetlo!Imate za koga živjeti! Trebate im! Kako je težak život bez majke! I zadnji atom snage volje upotrijebite za sebe i dobrobit svoje djece, ne dajte se! Želim Vam sve najbolje!

Ostavite odgovor

